woensdag 31 augustus 2022

Dinsdag 31 augustus 2022

Afsluiten met dag Europa-Park

Om de vakantie goed af te sluiten, knallen we de laatste dag nog een bezoek aan Europa-Park erin :-) Niet de héle dag, want met een abonnement maakt dat niet zoveel uit, en we komen nog wel een keer terug, dus we hoeven niet persé tot het einde te blijven. Rond negen uur zijn we bij het park, en we hebben meteen een virtual line te pakken om kwart over negen. Even doorlopen dus, en dan kunnen we bij de eerste achtbaan alvast weer de wachtrij voorbij lopen. Vervolgens nog een paar strategische virtual lines en attracties met korte wachtrijen en tegen twaalf uur hebben we al flink wat dingen gedaan. Het is ook best rustig in het park, lange wachttijden waren er nergens. Dan is het tijd voor even rust tijdens de acrobatische show in het theater in Italië. Jasper en Hans lopen daarna weer naar twee achtbanen en ik stel me strategisch op voor de parade van het park, die hebben we nog nooit gezien.

Nog wat attracties en wat uren verder, vinden we het om vier uur wel mooi geweest en we lopen terug naar de parkeerplaats en pakken de auto terug naar de camping. Bij het pontje moeten we vandaag ongewoon lang wachten, maar dat zal misschien komen omdat het spitsuur is, en veel mensen van werk in Duitsland naar hun thuis in Frankrijk gaan. Volgende keer dus niet rond half vijf bij het pontje zijn…

Terug op de camping hebben we ze geteld, en blijken we 23 attracties/shows gedaan/gezien te hebben in zeven uur. Dat is een goede score. Een paar foto’s van de dag:

Frankrijk gezien van de hoogte van de Euro-Tower:

Blue Fire, Jaspers favoriete achtbaan:

Italiaanse plein:

Europa-Park theater, waar de acrobatische show plaatsvond:

Europa-Park parade:

En tot slot het pontje over de Rijn:

‘s Avonds gaan we op zoektocht naar een restaurantje, want het halve dorp schijnt hier gesloten te zijn op woensdagavond… Uiteindelijk vinden we in het buurdorpje Boofzheim een restaurant dat wel open is en waar we privé bediening hebben, want er is niemand. Maar toch was het eten wel lekker. Weer terug op de camping pakken we vast zoveel mogelijk in, want morgen moeten we toch echt weer richting huis… Maar voor deze omgeving is het: tot volgende keer!

dinsdag 30 augustus 2022

Dinsdag 30 augustus 2022

Dambach-la-Ville

Nog steeds even rustig aan vandaag; Hans is snipverkouden, dus heel de dag op pad, daar staat zijn hoofd niet naar. De rondrit langs drie dorpjes in de Elzas die we eerst gepland hadden, laten we daarom voor nu even voorbij gaan. Dan hebben we nog wat dorpjes te wensen over als we weer teruggaan deze kant op (voor Europa-Park). Wel wordt er weer gelezen en een spelletje gedaan. Na de lunch gaan de mannen nog even met hun banden het meer op.

Aan het einde van de middag rijden we naar het dorpje dat we oorspronkelijk als derde van de rondrit op de route van vandaag hadden staan, Dambach-la-Ville. Die is het dichtste bij de camping en daar zijn we met een half uurtje rijden. We lopen door een paar straatjes in het oude centrum en kijken even binnen bij de kerk van het dorpje. De huizen in deze dorpjes in de Elzas zijn zo mooi van kleur! De bewoners doen ook vaak extra moeite om de huizen en straatjes mooi aan te kleden met bloemen.

Ook bezoeken we het kapelletje Saint-Sébastien dat op de heuvels tussen de wijngaarden ligt. Van boven heb je een mooi uitzicht op het dorpje Dambach la-Ville. Binnenin staat mooi houtsnijwerk bij het altaar en achter in de tuin bevindt zich een ossuarium, oftewel “das Beinhaus” in goed Duits. Er doen verschillende verhalen de rondte over de herkomst van de botten en schedels die er liggen. Sommigen zeggen dat ze van mensen waren die aan de pest overleden zijn, maar ook wordt gezegd dat ze van begraafplaatsen in de buurt komen. Helemaal duidelijk is het dus niet, maar er ligt wel een flinke berg…

Daarna rijden we naar een buurdorpje, Epfig, want we hebben Jasper beloofd om deze avond nog flammkuchen te gaan eten, en het enige restaurant in Dambach-la-Ville waar we dat kunnen krijgen, is vanavond gesloten… De tourist-information zei dat er in Epfig ook een goed restaurant voor flammkuchen zit, en gelukkig is die wel open. Dus Jasper krijgt zijn vurig gewenste avondeten. Daarna rijden we weer naar de camping en gaan op tijd naar bed voor de laatste dag Europa-Park morgen.

maandag 29 augustus 2022

Maandag 29 augustus 2022

Rulantica zwemparadijs

Vandaag mogen Jasper en Hans een langverwacht bezoek gaan brengen aan Rulantica, het mega-grote waterpark van Europa-Park. Twee jaar geleden zijn ze daar ook geweest, en inmiddels is er een groot buitengebied bijgebouwd, dus het komt goed uit dat het vandaag zo’n 29 graden wordt, dan kunnen ze binnen én buiten alle glijbanen en andere waterattracties benutten. Ik mag een dagje alleen doorbrengen in en om het huisje op de camping; ook niet erg voor een keer ;-)

Achter Rulantica gaat een mooi verhaal schuil dat speciaal voor Europa-Park is ontwikkeld en dat geïnspireerd is op de Noorse mythologie. Het legendarische eiland “Rulantica” staat centraal en het thema is in het hele zwemparadijs doorgevoerd met “Snorri” als leuke blauwe mascotte. Dus naast alle waterpret is het ook nog prachtig om te zien.

Ze houden het vol tot een uur of vijf (vanaf tien uur!) en dan is Hans er wel klaar mee. ‘s Avonds koken we (voor de tweede keer deze vakantie…) zelf, weer een pasta, en dan is de rest van de avond voor uitrusten en lezen.

Zondag 28 augustus 2022

Dagje camping

Na twee dagen in Europa-Park te hebben rondgelopen, hebben we vandaag een dagje rust verdiend. We doen dus niet veel vandaag…. Hans en Jasper halen brood in de ochtend en meteen iets lekkers voor vanmiddag. Verder wordt er gelezen, foto’s uitgezocht, gegamed (uiteraard), we doen een spelletje en er wordt gezwommen in het meer naast ons huisje. ‘s Avonds gaan we uit eten en dat was het dan wel voor dit relaxte vakantiedagje :-)

Ons chalet op de camping:

Het zwemmeer naast het chalet:

zondag 28 augustus 2022

Zaterdag 27 augustus

Europa-Park en naar Frankrijk

Na twee nachten moeten we ons luxe Europa-Park hotel weer verlaten. Maar niet nadat we nogmaals genoten hebben van het uitgebreide ontbijtbuffet. Hans en Jasper nemen dat nog een keer om half acht, om wederom te kunnen profiteren van een paar snelle achtbaan-bezoekjes, en ik slaap wat langer uit, want anders sta ik toch alleen maar te wachten naast die achtbanen als rugzakdraagster :-) Om half elf komen ze terug, en in de tussentijd heb ik de bagage weer ingepakt en dragen we alles naar de auto; inmiddels zijn we daar geroutineerd in. De auto laten we op de parkeerplaats staan en we lopen met drieën weer het park in. We hebben eindelijk virtual tickets voor een populaire achtbaan, Arthur, die ik ook leuk vindt, dus daar kunnen we lekker alledrie in via de snelle rij! Na nog een paar uurtjes zo efficiënt mogelijk wat attracties achter elkaar bezocht te hebben, lopen we terug naar het hotel, waar nog even gezwommen kan worden. Jasper beklimt na afloop nog even het Colosseum en vervolgens vertrekken we rond vier uur om in te checken bij onze camping, waar we nog vijf nachten slapen als afsluiter van de vakantie.

De foto’s van Europa-Park van vandaag staan bij gisteren, want ik wist niet meer precies wat van welke dag was…

De camping, Ferme des Tuileries, ligt in Rhinau in Frankrijk, net over de grens. We zijn er al vaker geweest voor een bezoek aan Europa-Park. Hemelsbreed is het maar een kilometer of acht, maar omdat je met het pontje over de Rijn moet (grens tussen Frankrijk en Duitsland) duurt een enkele reis ongeveer een half uurtje. Aangekomen op de camping krijgen we snel ons chalet toegewezen en blijkt ook al snel dat er geen WiFi is… Jammer, maar helaas. Dan maar op de 4G. Snel de spullen uitpakken en na het eten in een gezellig restaurantje in het dorp lekker relaxen op ons terras!

Vrijdag 26 augustus 2022

Europa Park

Eindelijk is het hoogtepunt van de vakantie voor Jasper aangebroken: hij mag weer naar Europa Park! We staan heel vroeg op, zodat we om half acht al aan kunnen schuiven voor het ontbijtbuffet. En wát een ontzettend uitgebreid buffet…! Als je hier flink eet, dan kun je de lunch zo ongeveer wel overslaan. Mag ook wel voor de hotelprijs… de overnachtingen hier zijn de duurste van de vakantie. Het zijn ook wel hele mooie hotels, net zoals het park helemaal in stijl aangekleed en voor één keertje is het wel leuk om in een hotel van Europa-Park te zitten. Nou ja, twee nachten dan…

We zorgen dat we rond kwart over acht klaar zijn en lopen richting ingang van het park, aan de achterkant speciaal voor de hotelgasten, die een half uur eerder in het park mogen. En dat heeft zeker wel zijn voordelen. Het eerste anderhalf/twee uur is duidelijk merkbaar rustiger dan normaal. Voor tien uur hebben Hans en Jasper al zeven attracties gedaan, bij sommige kunnen ze zo doorlopen. En dat zijn dan vooral de populaire grote achtbanen. We proberen ook zo goed mogelijk gebruik te maken van de “virtual line”, en wachtrij via de app op je telefoon. Terwijl we “wachten”, kunnen we dan ondertussen iets anders doen, heel handig.

Als het eind van de ochtend wat drukker wordt, kiezen we voor nog wat kleinere attracties waar nauwelijks een wachtrij is, en één van de vele shows, waar Europa-Park ook bekend om staat. Dan, rond een uur of één lopen we even terug naar het hotel om te zwemmen, even opfrissen tussendoor en de grootste drukte ontlopen. Om drie uur hebben we weer een virtual line voor de CanCan coaster, een achtbaan in het donker waar zelfs ik wel in durf. Die is ook altijd druk, maar wij lopen dus weer zó de rij voorbij… super relaxed. Als afsluiter nemen we om vijf uur de ijsshow, weer een populaire bekende show van Europa-Park; elk jaar een nieuwe, en deze show is erg mooi om te zien!

Hieronder wat sfeerfoto’s van onze dag in Europa-Park :-)

Spanje (bij onze ingang ‘s ochtends vroeg; nog niet veel mensen!)

Frankrijk met de grote CanCan coaster:

Soms is het net de Efteling! Ook hier is een sprookjesbos:

Boottochtje door de tovertuin van Josephine en de boomstammetjes, in Oostenrijk:

Rusland (met de Euro-mir achtbaan, een vreselijke achtbaan waar ik nooit meer in ga! Ronddraaien, vooruit, achteruit, vreselijk!)

Nederland:

Scandinavië:

IJsland (onder andere in de achtbaan Blue Fire, een favoriet van Jasper. Foto gepikt van het scherm in Europa-Park):

Naar de uitgang:

Na de ijsshow gaan we snel terug naar het hotel, want we hebben voor deze avond gereserveerd in het hotel, bij restaurant Antica Roma. Wederom een grote wens van Jasper, dit is echt zijn dag :-). Een heerlijk Italiaans buffet staat ons op te wachten, van antipasti, tot pasta en pizza, tot vleesgerechten en een saladebuffet en vele koude en warme bijgerechten, om over het toetjesbuffet nog maar te zwijgen. Superlekker allemaal! Van alles kleine beetjes proberen, zodat we veel kunnen proeven!

Daarna zijn we moe… we kijken vanuit de kamer nog even naar de avondshow die op het binnenplein wordt opgevoerd, waarbij een lichtshow op de muren van het hotel geprojecteerd wordt en in het midden optredens worden gegeven. Om tien uur is ook dat voorbij en kunnen we gaan slapen en opladen voor de volgende dag Europa-Park :-)